Programul de instruire-perfecționare „Tehnica analizei tranzacționale în comunicarea didactică” are scopul de a iniția și de a antrena cadrele didactice în cunoașterea și aplicarea unui model de comunicare didactică eficientă – Analiza tranzacțională, fapt care le-ar permite să-și dezvolte stilul didactic și să eficientizeze procesul de predare-învățare-evaluare-autoevaluare.
Obiectivul general al cursului de instruire-perfecționare „Tehnica analizei tranzacționale în comunicarea cu personalul” constă în:
- formarea și dezvoltarea competențelor de bază în ceea ce privește comunicarea cu studenții, masteranzii, doctoranzii, colegii din perspectiva tehnicii analizei tranzacționale (AT);
- dezvoltarea capacității și disponibilității de autocontrol și deschidere voluntară în comunicarea didactică;
- formarea și dezvoltarea abilității de eficientizare a climatului emoțional într-o grup de studenți, colectiv;
- investirea timpului în activități didactice care aduc satisfacție și împlinire;
- identificarea, mobilizarea resurselor interioare și dezvoltarea de noi aptitudini, pentru a realiza obiectivele educaționale.
Competențele dobândite la finalizarea programului vizează:
- înțelegerea comportamentului uman în parteneriatul educațional prin prisma rolurilor asumate în procesul de predare-învățare-evaluare-autoevaluare (convingeri de tip: „Eu+/Eu-”, „Tu+/Tu-”), „scenarii de viață” („câștigător-perdant”), alegeri de comportament (stări ale eului), tipuri de tranzacții comunicative (paralele, încrucișate, duble), semne de recunoaștere (stroke-uri), modalități de structurare a timpului, colecțiile de „timbre”, jocuri psihologice (manipulative) în cadrul activităților didactice, la ședințe departamentale etc.;
- dezvoltarea comunicării participative cu studenții, colegii, șefii etc. prin modelul structural al stărilor eului (diagrama PAC), schimbul de tranzacții comunicative (schimb de informații), schimbul de stroke-uri, modelarea productivă a timpului etc.;
- autoevaluarea capacităților și disponibilităților de tranzacționare comunicativă spre schimbare;
- aplicarea leadershipului tranzacțional și transformațional, bazat pe un schimb stroke-uri de tip „cost-beneficiu” între liderul grupei/departamentului și membrii săi
- abordarea dimensiunii de responsabilitate etică și comportament asertiv în activitatea didactică, respectând valorile asumate, perspectivele personale ale fiecărui individ cu care se relaționează în parteneriatul educațional; înțelegerea și congruența cu perspectiva partenerului de comunicare didactică.
|